-
Ärendet förs vidare
till högre instans. Den 15 januari 2008
-
Högsta
förvaltningsdomstolens beslut har inte läckt ut till medierna
på förhand, men Hbl tycks veta att "besvären behandlas som grupp".
Lika väl är beslutet omkring 100 sidor långt. I gårdagens Helsingin
Sanomat kunde man läsa följande:
Asia on sen verran painava, ettei yksinkertainen kyllä
tai ei riitä. Presidentti Pekka Hallbergin johtaman KHO:n päätös
on liki satasivuinen. Saavutus on huima, sillä Sipoon "ryöstöä"
kannattanut selvitysmies Pekka Myllyniemi sai kirjoitettua aiheesta
vain 62 sivua.
Nedan
några länkar till texter från idag.
Helsingin
Sanomat: "KHO ratkaisee
tänään Lounais-Sipoon tulevaisuuden"
Finska
Yle: "Helsingin ja
Sipoon aluekiista ratkeaa tänään"
Svenska
Yle: "HFD ger utslag i Sibbofrågan"
Besvären
har förkastats! Detta uppger Svenska Yle och Helsingin
Sanomat och Hufvudstadsbladet en kvart över åtta, då jag själv
ännu inte lyckats öppna beslutet på domsolens hemsida. Ärendet
förs nu vidare till "högre" instans.
Klockan
8:20 lyckades jag öppna beslutet på finska. Här finns en länk till ett "kort referat på svenska".
Just nu hinner jag inte analysera HFD:s domslut. Jag är mycket
överraskad av beslutet. Jag hade förväntat mig att HFD hade berett
mig ett bord i mina ovänners åsyn(Herdepsalmen), men det gick
precis tvärtom. Jag sörjer för Östersundoms, Sibbos och Västersundoms
del. Och visst känns det hårt att se skurkarna i Helsingfors få
rätt i domstolen. Slaget är dock inte helt över.
Jag
har satsat och kanske förlorat en del av min egen trovärdighet
då jag starkt talat för att högsta förvaltningsdomstolen, som
härmed skrivs med liten bokstav, kommer att ogiltigförklara statsrådets
domslut. Å andra sidan är det justitiemord som det aktuell som
gör att en del väljer att bli filosofer.
Föreningen
För Sibbo meddelar i ett pressmeddelande att ärendet
förs vidare till europeisk domstol. Yle har i en notis noterat
att "Sibbofrågan
förs till EG-domstolen".
Hbl har publicerat en notis med rubriken "Sibboförening
överklagar till EG-domstolen".
I
högsta förvaltningsdomstolens domslut heter det bl.a. följande:
Valituksissa ei ole
esitetty muita sellaisia perusteita, joiden nojalla Myllyniemi
olisi ollut esteellinen kuntajakoselvittäjän tehtävään.
Frågan
om utredningsmannens jäv har alltså haft betydelse, men domarna
anser att det i besvären inte har lyfts fram sådana grunder på
vilka utredningsmannen kan anses jävig. Det var då verkligen en
överraskande tolkning! Har HFD alls bekantat sig med bilagorna
till besvären? Påståendena om att Myllyniemis rapport är ett plagiat
kommenteras överhuvudtaget inte.
HFD
har idag - just idag - förkastat Helsingfors besvär över det av
miljöministeriet beviljade rätten åt Sibbo att inlösa Helsingforsägd
mark i Nickby! Det var just detta markområde som Hannes Manninen
för ett och ett halft år sedan lovade åt Sibbo som ersättning
för sydvästra Sibbo. HFD bekräftar indirekt ett avtal som officiellt
inte har ägt rum.
Då
jag ögnat igenom högsta förvaltningsdomstolens beslut med motiveringar
reagerar jag speciellt på att HFD motiverat existensen av särskilt
vägande skäl markanvändnings- och byggnadslagen
från 2000. Lagen åberopas inte alls i inrikesministeriets prememoria
och Myllyniemi har fått med lagen i ett avsnitt som huvudsakligen
är kopierat från en text som producerats på Nylands förbund. (Se
"'Uusmaalaisen
aluesuunnittelun vuodet 1946 - 2006'. Den 18 oktober 2007".)
Det var väl inte HFD:s uppgift att motivera statrådets beslut?
Ironiskt nog heter det i moment 2 i § 1 i markanvändnings- och
byggnadslagen att målet med lagen är "att tillförsäkra alla en
möjlighet att delta i beredningen av ärenden och att säkerställa
att planeringen är högklassig och sker i växelverkan, att det
finns tillgång till mångsidig sakkunskap och att det ges öppen
information om de ärenden som behandlas."
HFD
åberopar speciellt moment 2 i § 24 i den ovannämnda lagen, som
säger att "de statliga myndigheterna skall i sin verksamhet beakta
de riksomfattande målen för områdesanvändningen, främja möjligheterna
att uppnå dem och bedöma vilka konsekvenser myndigheternas åtgärder
har för regionstrukturen och områdesanvändningen." HFD konstaterar
att statrådet på basen av denna lag den 30 november 2000 har gett
ett beslut om nationella målsättningar för områdesanvändning ("Valtioneuvoston
päätös valtakunnallisista alueidenkäyttötavoitteista"). I det 56 sidor långa dokumentet finns ett avsnitt
på knappt en sida med rubriken "Helsingin seudun erityiskysymykset".
På basen av detta avsnitt drar HFD slutsatsen att Helsingforsregionen
har en nationell specialstatus. HFD noterar bl.a. att "Erityistavoitteiden
mukaan alueidenkäytön suunnittelussa tulee muun ohella varautua
metron laajentamiseen ja Vuosaaren satamaan." Vad har detta
för relevans? Ironiskt nog har Helsingfors lagt ner planerna på
ett förlänga metrolinjen till Nordsjö hamn. Det ovannämnda dokumentet
har inte omnämnts i inrikesministeriets motiveringar. I övrigt
upprepar HFD utan referenser subjektiva politiska omdömen från
Helsingfors utlåtanden och Myllyniemis rapport. Kvacksalvare till
domare!
Med
tanke på naturen i Östersundom är HFD:s beslut på kort sikt inte
så illa. Det kommer att ta länge innan Helsingfors kan börja bygga
i området. Mycket längre än det hade tagit för Sibbo. Beslutet
betyder att Sfp stärker sin ställning i Sibbo. Samlingspartiet
är den stora förloraren. I ett blogginlägg med rubriken "Lähes kaksi vuosikymmentä se kesti"
på webbtidningen Uusisuomi upprepar självaste Rainmo Ilaskivi
en populär vanföreställning att Sibbo har motsatt sig en annektering
för att Sfp inte vill förlora makt. I verkligheten försökte Ilaskivi
själv byta till sig sydvästra Sibbo mot att det övriga Sibbo skulle
få förbli "svenskt". För detta redogör Myllyniemi även i sin rapport.
-
Dagen före dagen.
Den 14 januari 2008
-
Yle
har på morgonen publicerat en notis med rubriken "Spänt inför
Sibbobeslut i HFD". Yle
skriver att "Enligt Liljeström finns det nog en chans att HFD
dömer till Sibbos fördel." Jag skulle säga att det är en sensation
om HFD inte dömer till Sibbos fördel, men i fallet Sibbo tycks
ju allting vara möjligt.
Yle
Uudenmaan uutiset har på förmiddagen publicerat en notis med rubriken
"Sipoon ja Helsingin
rajakiista ratkeaa huomenna".
Yle Itä Uudenmaan uutiset har publicerat en verion av notisen
under rubriken "Sipoo-Helsinki
-rajansiirtokiistan päätös vaatii lainopillista tulkintaa".
Yle har talat med docenten i förvaltningsrätt Tuomas Pöysti, som
säger att "Päätös Sipoon ja Helsingin välisessä rajansiirtokiistassa
ei välttämättä perustu yksiselitteiseen lakitekstiin, vaan sen
käsittelyssä joudutaan tekemään myös lainopillisia tulkintoja."
Christel
Liljeström har tolvtiden på sin blogg publicerat
ett inlägg där hon redogör för offentliggörandet av Högsta förvaltningsdomstolens
beslut. Om HFD verkligen publicerar beslutet i morgon, så bör
enligt Liljeströms uppgifter Sibbo kommun förvarnas om att domslutet
offentliggörs redan idag klockan 16. Beslutet publiceras på HFD:s hemsida
klockan 8. Samma dag planerar Sibbo kommun en presskonferens klockan
10. Yles uppgifter om att beslutet offentliggörs i morgon kan
alltså inte vara bestyrkta.
Yle
Östnyland har publicerat en notis med rubriken "Gränsfrågan
dyker upp trots HFD-beslut".
Yle har talat med kommundirektör emeritius Viking Sundström, som
säger att "även om Sibbo skulle vinna marktvisten så kommer gränsfrågan
att dyka upp igen i någon form". Vidare säger han att "om en lagändring
blir aktuell talar mycket för att riksdagen skulle godkänna en
sådan med beaktande av hur statsrådet hittills förhållit sig till
frågan". Yle skriver vidare att Sundström anser att "Sibbo borde
diskutera med Helsingfors om en kompromiss som båda kunde omfatta."
Det är väl vad Sibbo inofficiellt sedan Sundströms egen tid gjort
tills Helsingfors för drygt ett och ett halft år sedan bröt förhandlingarna
och kom ett helt oacceptabelt förslag. Någon lagändring torde
inte vara aktuell inom de närmaste åren, eftersom kommunministern
och kommunavdelningen, som sedan nyår hör till finansministeriet,
på grund av PARAS-reformen inte vill ha några kommundelssammanslagningar
före år 2012. Med en "lex Sibbo", som Hannu Penttilä nyligen föreslog, syftar man på en speciallag
som skulle tillämpas endast på kommunindelningen mellan Helsingfors,
Sibbo och Vanda. Tröskeln för att stifta en dylik lag torde vara
mycket hög.
Yle
har publicerat en notis med rubriken "Sipoo vaatii
korvauksia jos rajansiirto toteutuu".
Jag citerar ur artikeln:
Sipoo toivoo korkeimman hallinto-oikeuden torjuvan koko
rajansiirron, mutta jos se menee läpi, Sipoo aloittaa Helsingin
kanssa neuvottelut alueen hinnasta, Liljeström sanoo YLEn Aktuelltin
haastattelussa.
Helsinki puolestaan ei sulje pois muita keinoja Sipoon
rajan siirrossa, jos Korkeimman hallinto-oikeuden päätös asiasta
on Helsingille kielteinen.
Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Suvi Rihtniemi pitää
rajamuutosta erittäin tärkeänä koko pääkaupunkiseudun tulevaisuuden
kannalta. Rihtniemi ei suostu vielä kertomaan mitä mahdolliset
muut keinot raja-asian ratkaisemiseksi olisivat.
Helsingin apulaiskaupunginjohtaja Hannu Penttilä on julkisuudessa
arvioinut liitoksen toteutuvan viimeistään, kun siitä säädetään
eduskunnassa erillislaki, Lex Sipoo.
Korkeimman hallinto-oikeuden odotetaan tekevän päätöksensä rajakiistassa
tiistaina.
I
notisen citeras även docent Pöysti:
Tässä riidellään mm. kuntajakolain kuntajaon muuttamisen
edellytyksiä koskevien periaatteitten tulkinnasta eli siitä, että
paraneeko alueen, tässä tapauksessa Helsingin ja Sipoon alueiden
asukkaiden elinolosuhteet sillä, jos tämä kuntarajan muutos tehdään.
Pöystin mukaan oikeudessa joudutaan pohdiskelemaan mm. suomen-
ja ruotsinkielisen väestön yhtäläisten oikeuksien käytännön toteutumista,
palveluiden järjestämisen paranemista ja alueen asukkaiden elinolosuhteiden
kohenemista.
- Vastaavalla tavalla kirjoitettuja, aika avoimia lauseita, hän
sanoo.
Min
egen gissning är att HFD inte i så hög grad försöker bedöma om
något av de fyra alternativa villkoren för en ändring i kommunindelningen
uppfylls med särskild tyngd, utan snarare bedömer huruvida inrikesministeriet
lagt fram tillräckligt starka bevis för att villkoren uppfylls.
I så fall kunde HFD i princip lämna möjligheter för ett nytt motsvarande
initiativ till ändring i kommunindelningen, fastän det aktuella
beslutet ogiltigförklaras.
Beslutet
offentliggörs i morgon! Det har Christel Liljeström nu
bekräftat i ett nytt blogginlägg. Det här betyder
att beslutet bör finnas på HFD:s hemsida i morogon bitti klockan
8 och att Sibbo kommun arrangerar en presskonferens klickan 10.
Några minuter efter mig har Yle Östnyland noterat nyheten i en
notis med rubriken "Sibbobeslut
kommer på tisdag". Hbl
har noterat nyheten i en notis med rubriken "Sibbobeslutet
kommer på tisdag". Borgåbladet
har publicerat enn notis med rubriken "Sibbobeslutet kommer morgon" (sic). I notisen berättas att meddelandet enligt kommunsekreterare
Peter Stenvall kom till Sibbo kommun först vid 16.20-tiden. Det
var före bekräftelsen väntat att beslutet skulle offentliggöras
just i morgon eller åtminstone "kring den 15".
Mari
Kiviniemi har gett sitt svar (vastaus) på Anttti Kaikkonens
skriftliga spörmål om respekterande av kommunal folkomröstning.
Kaikkonens fråga lyder enligt följande:
Anser regeringen att inte ens kommuninvånarnas enhälliga
åsikt som kanaliserats via folkomröstning har någon betydelse
vid ingrepp i den kommunala självstyrelsen, och vill regeringen
stärka folkomröstningar som en kanal för deltagande och som ett
rättsligt instrument för att kanalisera kommuninvånarnas vilja?
I
kommunministerns svar säges bl.a. följande:
Enligt min mening bör i första hand kommunen avgöra
om kommunal folkomröstning ska ordnas i ärenden som gäller kommunsammanslagning.
Möjligheten att ordna folkomröstning i anslutning till en särskild
utredning är nödvändig. Folkomröstning bör dock inte vara obligatorisk
ens i samband med en särskild utredning, utan frågan bör avgöras
utifrån kommunindelningsutredarens förslag och statsrådets prövning.
Det bör inte finnas några bestämmelser om att villkoret för kommundelssammanslagningar
är att en sådan sammanslagning vid en kommunal folkomröstning
understöds av majoriteten av invånarna i kommunen. Största delen
av kommundelssammanslagningarna gäller små områden och sammanslagningarna
baserar sig på framställningar av invånarna i området. Genom de
allmänna och särskilda grunderna enligt kommunindelningslagen
säkerställs även i fråga om de största kommundelssammanslagningarna
att intressena i ärendet övervägs och att det finns vägande grunder
för sammanslagningarna, så som i fallet Sibbo där de vägande grunderna
är relaterade till skäl som hänför sig till utvecklingen av metropolregionen
Helsingfors.
-
Professionalitet.
Den 13 januari 2008
-
Hufvudstadsbladet har talat med statsminister Matti Vanhanen, som
igår lyssnade på Jari Sarasvuos råd till Centern inför kommunalvalet
i höst. Vanhanen säger som svar på en fråga angående regeringens
ställningstagande för en inkorporering av Sibbo lyder "Jag vill
vänta på Högsta förvaltningsdomstolens beslut innan jag kommenterar
Sibbo." När domslutet från HFD enligt förmodan ges i mitten av
nästa vecka är statsministern emellertid på besök i USA.
Vilket
domslutet än är bör man kunna förvänta sig att domarna som tagit
beslutet har skött ärendet professionellt. Därmet har de gjort
en opartisk lagtolkning. Faktumet att beslutet som besvären gäller
tagits av statsrådet saknar inte helt betydelse, men garanterar
på inget vis att beslutet förblir gällande. Det är inte helt ovanligt
att statsrådets administrativa beslut ogiltigförklaras på grund
av att beslutet baserar sig på otillräckliga utredningar. Avsaknaden
av ett prejudikat ger domarna större utrymme att tålka lagen,
men de måste ta i beaktande att domslutet blir ett prejudikat
som binder domstolen i senare ärenden.
Förutom
att HFD måste ta ställning till formella besvärsgrunder så som
jäv och en felaktig kartbilaga måste domstolen tolka kommunindelningslagen,
och speciellt 3 § och 5 §. Att Helsingfors eget förslag på ett
5 000 hektar stort område enligt inrikesministeriets beslut inte
uppfyller något av de fyra alternativa villkoren för en ändring
i kommunindelningen torde här kunna ha en viss betydelse, speciellt
som utredningsman Pekka Myllyniemis tolkning av proportionalitetsprincipen
bygger på ett räknefel. Om villkoren som definieras i 3 § inte uppfylls, uppfylls automatiskt
inte heller villkoren enligt 5 §, som specifikt gäller kommundelssammanslagningar.
Att villkoren enligt moment 1 och 2 i 5 § inte uppfylls är uppenbart.
Kravet på att ändringen i kommunindelningen inte får beröra mera
än 5 procent av någon av den berörda kommunens invånare eller
10 procent av ytan av någon av de berörda kommunerna är entydigt,
fastän Myllyniemi eller författarna av Myllyniemis rapport här
har gjort ett litet tolkningsfel. Däremot ger det alternativa
villkoret som definieras av moment 3 i 5 § större utrymme för
tolkningar. Enligt moment 3 kan mot en berörd kommuns vilja även
en större ändring i kommunindelningen göras "under särskilt vägande
i 3 § nämnda förutsättningar".
Eftersom
jag inte är jurist har jag svårt att bedöma vad lagen och domarna
ger för innebörd i benämningen "särskilt vägande förutsättningar".
Däremot finner jag det klart att förutsättningarna som måste vara
"särdkilt vägande" bör gälla just de fyra alternativa villkor
som nämns i 3 § och inte t.ex. utvecklingen av Helsingfors som
Finlands "lokomotiv" eller några andra nationella politiska program.
Jag antar även att HFD måste ta i beaktande hur man i andra sammanhang
har tolkat begreppet "särskilt vägande förutsättningar". Här ger
Myllyniemi lite vägledning i sin rapport. Jag citerar:
Med begreppen "särskilt vägande förutsättningar/orsaker/grunder"
har man i lagstiftningen i allmänhet velat betona att förfarandet
är exceptionellt, och att prövningsrätten är klart begränsad och
myndighetens motiverings- och bevisningsskyldighet åter är mycket
stor om förfarandet inleds.
Hur
HFD i fallet Sibbo kunde tolka "särskilt vägande förutsättningar"
på ett sådant sätt att Myllyniemis lotsasutredning och inrikesministeriets
partiska beredning skulle uppfylla kravet på myndighetens mycket
stora motiverings- och bevisningsskyldighet kan jag inte se, speciellt
som föredragande minister Mauri Pekkarinen anmälde avvikande åsikt
till statsrådets beslut.
När
det gäller jurister liksom läkare är professionaliteten ett självklart
krav. Professionaliteten inbegriper förutom utbildning och yrkesskicklighet
även yrkesetik. En advokat som bryter mot god advokatsed kan uteslutas
ur advokatförbundet. När det gäller advokater finns det en lag
som säger att "advokat skall redbart och samvetsgrant utföra honom
anförtrodda uppdrag samt i all sin verksamhet iakttaga god advokatsed",
men det är advokatförbundet och den egna yrkeskåren som övervakar
att de etiska sedreglerna efterföljs. Även lärare förväntas numera
vara professionella. Därmed förväntar man sig att lärare inte
ser till person, inte låter sig provoceras och alltid kan motivera
sina bedömningar. Kravet på professionalitet kommer delvis utifrån,
men det är även i lärarkårens intresse att det finns en tilltro
till lärarnas professionalitet. Det höjer yrkeskårens anseende
och på sikt kanske även lönenivån.
När
det gäller politiker talar man sällan om professionalitet. Politiker
vill inte stämplas som yrkespolitiker och professionalitet står
i vissa sammanhang rentav i ett motsatsförhållande till politik.
Ändå vill även politiker och speciellt ministrar bli respekterade.
Man kunde säga att kravet på att "medlemmarna av statsrådet skall
vara för redbarhet och skicklighet kända" liksom ministrarnas
avläggande av tjänste- och domared syftar till att öka ministrarnas
och statsrådets anseende. Det borde vara i politikernas intresse
att kravet på redbarhet även efterföljs, men i den nuvarande regeringen
ingår det ministrar som på grund av brottsregister fått sparken
från partikansliet och som inte kunde anställas som vaktmästare
på ministeriet. Att man prutat på kraven ser jag snarare som ett
tecken på svaghet än på arrogans från statsministerns sida. Speciellt
när det gäller administrativa beslut borde man kunna förvänta
sig att ministrarna agerar professionellt i enlighet med sin domarroll,
men vissa ministrars uttalande i Sibbofrågan sommaren 2006 och
senare har i högsta grad varit partiska. HFD tar ställning till
om statsrådets Sibbobeslut är lagligt och om ministrar som deltog
i beslutet var ojäviga, men det är riksdagens, väljarnas och mediernas
uppgift att bedöma vilket fötroende inblandade ministrar förtjänar.
-
Metropolområdet. Den12
januari 2008
-
Borgåbladet
har idag publicerat ett helt uppslag med text om Borgås roll i
"metropolområdet". Artikeln "Borgå får draghjälp av Lojo"
har även publicerats i webbversion. På denna blogg har jag publicerat
flera blogginlägg om Helsingfors metropolområde, t.ex. "Metropolen och metropolområdet. Den 21
oktober 2006", "Metropolens eget landskapsförbund. Den
22 oktober 2006", "Metropolområdet - ett förbrukat begrepp.
Den 10 november 2006"och
"Metropolen är en hype. Den 5 januari
2007". Speciellt har jag
påpekat att man från Helsingfors sida medvetet har utnyttjat begreppsförvirringen
kring benämningen "Helsingfors metropolområde". Från premissen
att Helsingfors behöver ett större metropolområde har man dragit
slutsatsen att sydvästra Sibbo bör anslutas till Helsingfors metropolområde
och därmed till Helsingfors.
Borgåbladet
har även publicerat en karta av "Helsingfors metropolområde".
Kartran, enligt vilken metropolområde omfattar Nyland, Östra Nyland,
Tavastland och Päijänne-Tavastland, härstammar från OECD:s metropolöversikt
från år 2002. En motsvarande karta har även publicerats i Pekka
Myllyniemis skandalomsusade rapport. Denna karta har faktiskt
levererats av kommunavdelningen vid inrikesministeriet. Kartan
är daterad den 30 augusti 2006. Kartan stämmer överens med den
definition som Myllyniemi ger av "Helsingfors metropolomåde" i
sin rapport. Avnittet "Metropolialue", där Myllyniemis definition
ingår, är direkt kopierat från "Helsingin metropolikatsaus"
(sida 9). Lika väl använder Myllyniemi i sin rapport benämningen
"Helsingfors metropolområde" närmast i betydelsen huvudstadsregionen.
Detta förklaras av att texten är kopierad från Helsingfors förvaltningscentrals
utredning "Selvitys kuntajakolain edellytysten täyttämisestä
kuntajaotuksen muuttamisessa Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan
ja Vantaan kaupungin kesken".
I
Myllyniemis rapport ingår även en annan karta som levererats av
inrikesministeriet och där metropolområdet markerats enligt OECD:s
definition. Kartan som är daterad den 21 november 2006 ingår i
avsnittet "Pääkaupunkiseutu, YTV ja muu Uusimaa", som kopierats
från Wikipedia mellan den 26 oktober och den 4 november.
Helsingin
Sanomats Helsingforsredaktör Kimmo Oksanen jar idag publicerat
ett blogginlägg med rubriken "Helsingin ylimielisyys
ja Tapiola Sinfonietta".
Oksanen inleder sitt inlägg med orden "No niin. Sipoon lounaisosien
liittäminen Helsinkiin saa varmistuksensa ensi viikolla."
Oksanen föreslog nyligen att hela Helsingforsregionen slås ihop
till en enda kommun, men nu förespråkar han plötsligt mindre enheter
genom att föreslå att "Pilkottaisiin Helsinki, Espoo, Vantaa,
Sipoo ja Kirkkonummi, miksei muitakin, pieniin parlamentaarisesti
hallittuihin yksiköihin, joissa kussakin asuisi vaikkapa 100 000
ihmistä." Det var ju ett intressant förslag att spjälka Sibbo
i enheter på 100 000 invånare, men det viktigaste är väl att Sibbo
spjälks.
-
Förvaltningscentralens
utredning. Den 11 januari 2008
-
Gårdagens
nyhet om att Högsta förvaltningsdomstolens beslut är cirka 100
sidor långt och översatts till svenska samt att ärendet har haft
två föredragere och att hela sju domare deltagit i beslutet föranleder
spekulationer. Vilka slutsatser kan man här av dra om innehållet
i beslutet? Kanske är det det regniga vädret som får mig att känna
mig lite darrig och se frågan ur ett pessimistiskt perspektiv.
Mitt förnuft säger mig dock att HFD inte kan annat än upphäva
statsrådets gränsbeslut. Det starkaste skälet att upphäva statsrådets
beslut finner jag i inrikesministeriets beredning. Det är uppenbart
att beredningen inte uppfyller kraven. Justitiekanslern, som är
landets högsta övervakare av lagligheten, har i ett svar på Leena Liipolas klagomål angående kommunindelningsutredaren
och hans rapport gett över ansvaret till ministeriet genom att
säga att "Sisäasiainministeriön, jolla on ollut käytettävissään
asiassa tehdyt lukuisat huomautukset ja lausunnot, on ollut hyvät
mahdollisuudet tutkia, sisältyykö selvitykseen kirjoituksissa
mainittuja tai muita puutteita ja virheellisyyksiä, sekä tarvittaessa
arvioida, mikä merkitys niillä on harkittaessa sitä, miten kuntajaon
muutosasiassa ministeriössä tulisi edetä."
I
inrikesministeriets prememoria har den beredande tjänstemannen
helt neglegerat bristerna i utredningen och speciellt anklagelserna
om att utredningen är ett plagiat. Till ett besvär angående statsrådets
beslut bifogades Helsingfors förvaltningscentrals utredning "Selvitys kuntajakolain edellytysten täyttämisestä
kuntajaotuksen muuttamisessa Helsingin kaupungin, Sipoon kunnan
ja Vantaan kaupungin kesken",
ur vilken de centrala delarna i utredningsmannens rapport har
kopierats. Lika väl förbegicks påståendena om plagiat även i inrikesministeriets
förklaring med anledning av besvären mot statsrådets beslut. Förvaltningscentralens
utredning har jag behandlat bl.a. i blogginlägget "Ratasvuoris utredning. Den 31 juli 2007".
Till sitt innehåll motsvarar förvaltningscentralens "utredning"
Helsingfors utlåtande till länsstyrelsen angående Helsingfors
eget förslag, men Myllyniemi har direkt kopierat texten från utredningen,
som sänts till inrikesministeriet i oktober 2006. Av de tre bilagorna
till förvaltningscentralens "utredning" ingår bilaga 1
och bilaga 2
även i Myllyniemis rapport. Nu har jag publicerat utredningen
på nätet. (Se den understreckade länken ovan.) Därmed har jag
knappast gjort mig skyldig till brott mot upphovsrätten, eftersom
texten till största delen återfinns i Pekka Myllyniemis rapport.
Yle
har ikväll publicerat en bakgrundsartikel med rubriken "Sibbobeslut
väcker känslor".